Larsmo pensionärer r.f.

Bottenhavet runt

13.09.2023 kl. 09:00

Bottenhavet runt 8-10 september 2023 Se bilder/tryck här

Vi var 27 pensionärer som i tidiga ottan blev uppsamlade av Glenn Svanbäck med Ingsva-bussen, och färden styrdes mot Vasa. Ombord på m/s Aurora Botnia avnjöts sjöfrukosten till utsikt av ett lugnt hav och den uppåtstigande solen. Väl iland i Holmsund anslöt sig vår eminenta guide Sonja Nyholm till sällskapet.

Vi körde E4:an söderut med sikte på Höga Kusten. Sonja uppmärksammade oss vant och kunnigt på sevärdheter längs vägen och berättade orters historia. Att färdas längs Höga Kusten, världens högsta kustlinje, var en upplevelse för oss plattländare. Vi gjorde ett stopp vid Naturum, ett kulturcentrum vid Skulebergets fot. Efter intagen lunch, lokala läckerheten viltskav, blev det intressant guidningi Naturums utställning över istiden och den efterföljande landhöjningens inverkan vid Höga Kusten och det flacka området Kvarken på finska sidan. Höga Kusten, som en gång uppstått genom tryck och rörelser under jordskorpan, trycktes ner av isen. Idag uppnår kusten ställvis igen en höjd på uppemot 300 m ö.h. tack vare landhöjningen som nu pågått i 13 000 år. I Kvarkenområdet, som alltid varit flackt, ger landhöjningen nya kobbar och skär som sakta höjer sig ur havet.

Vi fortsatte vidare och nästa stopp blev Höga Kustenbron, en 1800 m lång hängbro över Ångermanälven. Mot kvällen körde vi in i Sundsvall där vi checkade in på Hotel Knaust, byggt i slutet av 1800-talet av A.F. Knaust. Den berömda, vackra trappan i carreramarmor välkomnade oss, och myten säger att en kavallerilöjtnant med sin häst en gång ska ha ridit upp för trappan. Kvällen avslutades med middag.

Efter hotellfrukost nästa dag fortsatte vi mot Axmar bruk, beläget mellan Söderhamn och Gävle alldeles ute vid kusten. Järnbruket, grundat 1671 av Claes Depken, lades ner 1927. Området är idag kulturreservat och den ideella föreningen Hyttan driver verksamheten kring områdets skötsel och att ordna evenemang. En kunnig guide tog oss med genom den anlagda Engelska parken, berättade om kvarvarande husruiner och om den tidigare verksamheten på området. Hyttan och masugnen, byggda på 1860-talet, finns kvar och har restaurerats. De var dåtidens modernaste.

Lunch intogs vid den närliggande Axmar Bryggas Hamnkrog, som mångfalt belönats. Den är inrymd i ett gammalt, till bruket hörande hamnmagasin. Vi serverades utsökt välgjord torsk med räkor och sandefjordssås som vi åt andäktigt.

Bussresan fortsatte med destination Stockholm. Efter sightseeing och egen tid körde vi ut till hamnen för avfärd med m/s Viking Glory. Ombord väntade oss ett dignande, välsmakande buffébord. Därefter var det fritt att välja bland nöjesutbudet eller att krypa till kojs. Efter nästa morgons sjöfrukost landsteg vi i Åbo. Vi färdades hemåt med ett kort stopp vid ett ABC inrymt i en före detta tändsticksfabrik i Björneborg samt ett längre stopp vid Vasa ABC. Till hemtrakterna anlände vi tidig eftermiddag.

Vi summerar en innehållsrik, välarrangerad resa ett förlängt veckoslut med nästan sommarvärme trots september månad. Trevligt sällskap, kunnig guide samt trygg skjuts. Och inte en enda gång hann någon känna hunger innan det åter var dags för nästa läckra måltid.